Какво означава това?

Зъбната пулпа е разположена в короната и корените на зъба, тя се състой от кръвоносни, нервни влакна и др. Нейното засягане може да бъде в следствие на възпалителен процес от дълбок кариес, травма, неправилно проведено предишно кореново лечение и други.

Кое е най-доброто за мен, като пациент?

Дългосрочната преживяемост на зъбите с проведено ендодонтско лечение зависи както от адекватната обработка на кореновите канали, така и от правилния избор на последващата възстановителна техника.

Правилният избор на материали и техники за възстановяване на девитализираните (умъртвени) зъби е от особена важност и изисква не само познаване на физичните и биомеханични свойства на материалите, а и на общото системно и локално орално здраве на пациента, естетичните изисквания, специфичните характеристики на зъбите.

Всеки пациент е различен, всяка ситуация е различна – затова при мен подходът винаги е строго индивидуален. След успешното третиране на кореновите канали зъбът трябва да запази ролята си на функционален елемент в зъбната дъга. Това е главното правило, към което винаги се стремя и резултатът винаги е налице.

Какво се случва при ненавременно ендодонтски лекуван зъб?

Най-честите усложнения след ненавременно лекуван ендодонтски зъб са свързани със засягане на околозъбните тъкани – кост, лигавица и др.

Мъртвата зъбна пулпа и бактериите в нея могат да доведат до инфектиране на костта и меките тъкани, а това от своя страна може да доведе до образуването на абсцес, оток, подуване, гранулом и загуба на зъба.

Страхът от болезненото провеждане на ендодонтско лечение?

Имате зъбобол и чувствителност, но отлагате посещението при стоматолог, поради страх от болката при лечението? Много често не добрата информираност и митовете за болезнено кореново лечение, кара пациентите да отлагат момента на сблъсък с машинката.

Целта на лечението е облекчаване на страданията и запазването на зъба. Лечението започва с поставяне на упойка – по този начин болката липсва.

Може ли всеки зъб да се лекува ендодонтски?

В повечето случаи на всички зъби може да бъде проведено ендодонтско лечение. Но има и изключения, това са:

• Коренът на зъба е силно разрушен

• Около зъба няма достатъчно количество кост (зъб със силно изразена подвижност)

• Зъбът не може да бъде възстановен

• Кореновите канали не са достъпни

• Фрактуриран инструмент в кореновия канал при предходно лечение

Възможно ли е да имаме проблеми след проведено ендодонтско лечение?

Понякога зъб, който веднъж е лекуван ендодонтски, може да създаде проблем – най-често симптомите са болка и дискомфорт от страна на пациента. Това може да се случи при:

• Не докрай обработени коренови канали

• Пародонтит

• Вторична инфекция от впоследствие развил се кариес

• Необработен допълнителен канал

• Нарушена стерилност по време на работа в каналите

• Фрактуриран инструмент в канал

Какво представлява съвременната ендодонтия?

Сигурно сте се питали какво по-различно може да предложи в днешно време един стоматолог в областта на ендодонтията в сравнение с минали години. Днешната ендодонтия разполага със съвременно оборудване, различни техники и материали, с който могат да се поправят причините довели да екстракцията на зъб.

Много е важно да се отбележи, че замърсяването на кореновите канали по време на работа играе ключова роля за неуспеха на лечението. Обработката на кореновите канали със съвременни машинни инструменти обхваща всички сфери на лечение. Машинните пили осигуряват бързо и висококачествено оформяне на каналите. Специалният им дизайн с неактивен връх, позволява сигурно и безопасно разширяване. Формата им максимално съответства на формата на кореновия канал, което намалява до минимум напрежението в инструмента при работа, като по този начин се ограничава възможността за допускане на грешки.