Вадене на зъб….?

За съжаление понякога дори и най-добрият стоматолог изчерпва възможностите си да спаси даден зъб. Тогава ваденето става неизбежно.

Ваденето на зъб е една от най-честите хирургични манипулации в денталния кабинет. Това е най-древната манипулация за лечение от хиляди години насам. Ние обаче живеем в 21-и век и ваденето на зъб се извършва само при строги показания и в краен случай.

Кога се налага ваденето на зъб?

Добрият стоматолог ще направи всичко възможно да избегне тази интервенция. Ето защо, ако напълно се доверявате на денталния специалист, не трябва да поставяте под съмнение необходимостта от това болния зъб да бъде изваден.

Първата основна причина, поради която се вадят зъби, е невъзможността зъбите да изпълняват своята функция, а именно сдъвкването на храната. Това се случва когато зъбите биват толкова силно увредени, че те не могат да бъдат възстановени по никакъв начин. Проблемът може да се дължи и на механична травма от удар или фрактура на зъб или корен. Ваденето може да бъде наложително и след ненавременно лечение на зъбен кариес, водещо до множество усложнения, които не винаги са поправими.

Втората най-честа причина е наличието на възпалителни заболявания. Те могат да са: периодонтити, пулпо-периодонтити и др., които не подлежат на консервативно лечение.

Третата причина, при която се прибягва до вадене на зъб, са заболявания на меките тъкани, като най-често това се наблюдава при наличие на пародонтоза. При този тип заболяване се наблюдава резорбция на костта и наличие на подвижност в болния зъб/зъби.

Зъби се вадят и при наличие на ортодонтски аномалии, когато няма достатъчно място зъбите да са правилно подредени в зъбната дъга. Вадене се налага и при затруднен пробив, най-често при наличие на мъдрец. Има случай на вадене на зъби с цел подобряване статиката на зъбни протези (най- често на горна челюст). Зъби се вадят и когато са свръхбройни. Това е състояние, когато човек има повече от необходимия брой зъби. Вадене на зъб се налага и при перфорация на корените при неправилно проведено ендодонтско лечение.

Най-важният въпрос, разбира се, е: „Ще боли ли?”

Едва ли в днешно време съществува и практикува стоматолог, който ще извади зъб, без предварително да постави упойка. Ваденето на зъб при всички случай е напълно безболезнено – това важи и в случаите, когато ще се поставят шевове. След процедурата понякога може да има известен дискомфорт, но вашият стоматолог ще ви изпише нужните обезболяващи, за да го сведете до минимум, а и ще ви посъветва как да се грижите за устната си кухина и как да се храните непосредствено след ваденето. Изключително важно е да спазвате всички тези указания, за да избегнете усложнения.

Нужна ли е предварителна подготовка от страна на пациента при вадене на зъб?

Подготовката за вадене на зъб основно е работа на вашия стоматолог. Това, което се изисква от вас е да посочите наличните заболявания и алергии, ако имате такива. Ако стоматологът е изискал от вас определени изследвания или рентгенографии, да му бъдат предоставени. Здравният статус на пациента е от значение защото ваденето на зъб не се препоръчва при наличие на някои придружаващи заболявания. Устната кухина трябва да се поддържа перфектно чиста преди самата манипулация, да бъдат премахнати зъбен камък и плака. Това ще даде гаранция за липса на последващи усложнения в следствие на инфекция.

Как протича ваденето на зъб?

Ваденето на зъб започва с поставянето на упойка. Обезболяването е изключително важно, за да се чувства пациентът добре и да е спокоен. За всяка група зъби обезболяването е различно и се извършва по точно определен начин. Анестетика и дозата с се избират индивидуално.

След като пациентът е добре обезболен, се пристъпва към същинската част на екстрацията на зъба. Първоначално се прекъсва връзката на зъба към венеца, след което с лост или клещи се пристъпва към бавно разклащане на зъба и изваждането му. След това стоматолога пристъпва към обработване на раната, кюретирайки я със специален инструмент, като по този начин отстранява възпалените тъкани. При необходимост може да се използват различни лекарства, кръвоспиращи или раната да бъде зашита.

Вече съм с изваден зъб…..

• Препоръките към пациента след като зъбът е изваден са:

• Поставената марля се притиска половин час, след това внимателно се хваща и се маха от устата

• Приемайте мека, кашава храна

• В никакъв случай не трябва плюете 4-7 часа след интервенцията